Monday 3 December 2018

Cara Asah Bakat Terpendam

Teks: Maslizatul Ayu

Bakat sememangnya berbeza dengan kecerdasan. Ali berkata kepada Aini, kamu ada bakat melukis lah! Aini menjawab, Tak lah, biasa-biasa sahaja ini. Pernah menerima kata-kata dari kenalan yang empunya diri mempunya bakat itu atau ini? Seringkali bakat sendiri terlihat oleh orang lain, walhal kita sendiri tidak kenalpasti. Apabila tidak mengetahui bakat sendiri, ianya akan terkubur berlalu pergi.
.
Selalu kita dengar tagline rancangan melodi, "berdiri di atas bakat sendiri" kan? sejauh mana kita tahu dan kenal akan bakat serta potensi semulajadi kita? itu yang senantiasa menjadi persoalan yang tiada berkesudahan. Kajian juga mendapati ramai graduan menyambung pelajaran bukan dalam bidang dan cuba asah bakat yang bukan nya dari dalam diri. Akhirnya bekerja bukan dalam jurusan dan melompat ke bidang lain dan lain pula. 
.
Bakat ini tidak akan nampak dengan jelas melainkan latihan berulangkali. Bakat ini juga akan berlalu pergi, perlukan penguat untuk mengasah nya. Dalam erti kata lain, perlukan minat yang mendalam bagi menguatkan bakat yang terpendam. Wujudnya cara mudah untuk kenalpasti bakat semulajadi lagi terpendam ini melalui analisis cap jari. 
Cap Jari adalah tanda identiti seseorang yang sangat penting bagi pengesahan identiti khususnya melibatkan aspek keselamatan, pencegahan jenayah dan sebagainya. Ini kerana cap jari merupakan tanda 'eksklusif' seseorang dan diterima pakai di seluruh dunia.
Walau bagaimanapun, kehebatan cap jari ini hanya diketahui oleh manusia sekitar abad yang ke-19, sedangkan Allah SWT telah menjelaskan tentang kepentingan dan keajaiban cap jari ini lebih seribu tahun yang lalu di mana ketika itu manusia tidak mengambil perhatian dan menganggapnya sebagai organ biasa tanpa sebarang keajaiban dan kepentingan.
Berasaskan kajian embriogenesis, pembentukan cap jari bermula sejak minggu ke-13 sehingga minggu ke-19 dan pembentukan cap jari ini adalah setara dengan pembentukan otak janin dalam kandungan.

Ibu dan ayah,

Mahu kah ibu ayah, saya kongsikan cara asah bakat dan potensi dalaman anak-anak yang mampu memberi panduan buat ibu ayah dalam menggilap potensi dan bakat anak-anak? 
.
Sudah lama rasanya ibu ayah tidak merenung dalam ke dalam wajah anak-anak yang walaupun depan mata jasad nya. Bilakah kali terakhir ibu ayah memeluk anak-anak? Renung ke dalam mata  anak-anak yang anda sangat sayangi. Mereka adalah permata hidup anda. 
.
Saya yakin dan percaya ibu ayah prihatin pastinya mencari seribu satu cara dalam membantu anak-anak menyelusuri kehidupan di dunia dengan sedikit panduan supaya anak-anak tahu akan jalan masa depan yang sesuai dengan fitrah bakat dan potensi semulajadi nya. Saya terharu dan ucapkan segulung tahniah. 
.
Ada juga ibu ayah yang tercari-cari bagaimana mahu memahami sikap anak-anak yang acapkali merunsingkan kepala. Segala macam cuba jaya telah dilakukan, akan tetapi hasil nya tetap sama. 
.
Saya menawarkan khidmat analisis dan bimbingan untuk membantu ibu ayah lebih mengenali dan memahami potensi anak-anak. Saya berusaha menyediakan laporan analisis yang tepat untuk kegunaan ibu ayah berusaha merancang masa depan anak-anak. Saya terangkan Peta Jalan Kehidupan bagaimana permata hati ibu ayah boleh berjaya di masa depan.
.
Mahukah ibu ayah untuk kami terangkan setiap perkara ini yang tersembunyi dalam diri anak-anak?
>> bahagian otak yang dominan
>> kecerdikan semulajadi anak
>> kemampuan anak simpan maklumat
>> sensitiviti pembelajaran
>> gaya belajar paling berkesan
>> personaliti anak
>> karakter dan gaya komunikasi anak
>> multiple intelligence anak
>> hobi dan subjek yang paling sesuai untuk anak
>> potensi kerjaya anak
>> potensi keusahawanan anak
>> daya ketahanan anak terhadap cabaran
>> dan macam-macam lagi dalam sebuah laporan terperinci lebih 50 MUKA SURAT
.
Saya bukan menyediakan APA kepada ibu ayah. Saya bantu dengan nyatakan BAGAIMANA. 

Bagaimana ibu ayah boleh mengasah bakat dan potensi yang ada dalam diri anak-anak. Bagaimana dengan cara bijaksana ibu ayah boleh kenalpasti tabiat, personaliti anak yang sehingga satu tahap menguji kesabaran ibu ayah. Bagaimana cara mengendali dan berkomunikasi dengan cara berkesan sesuai dengan kecendurangan fikir dan perangai anak-anak. Bagaimana ibu ayah boleh bantu tingkatkan atau kuatkan kemampuan berfikir anak-anak. Bagaimana ibu ayah boleh bantu anak menyerap dengan mudah setiap pembelajaran harian sesuai dengan target ibu ayah dalam merencana masa depan anak-anak.
.


Kata Ustaz Affendi,
"Ibu ayah sayangkan anak kan? Usah berhabis duit belikan mereka telefon, tab dan playstation yang canggih. Sebaliknya, fokus dalam pelaburan kejayaan mereka.

Sangat ramai ibu ayah di luar sana yang inginkan anak mereka berjaya lebih berbanding dengan anak orang lain. Namun usaha mereka kurang strategik. Mereka sanggup hantar anak tuisyen pelbagai subjek. Tetapi mereka tidak pernah berusaha buat perkara yang paling PENTING iaitu kenal potensi anak-anak. Umpama suruh anak tebas hutan belantara dengan hanya bekalkan pisau lipat sahaja. Akibatnya anak stres dan rasa terbeban. Mereka protes dengan result yang tidak memberangsangkan. Dapat keputusan ibu ayah marah kepada mereka dan mengungkit bahawa dah berhabis duit hantar mereka tuisyen tapi masih tidak berjaya,

Aduh! Kasihan sang anak. Sepatutnya ibu ayah tunjukkan pada anak gaya belajar mana yang paling berkesan terlebih dahulu. Apakah daya dorongan dalam diri anak yang boleh dimanipulasikan untuk meraih kejayaan? Barulah ibu ayah hantar anak masuk mana-mana program belajar atau kelas tuisyen.

Ketahuilah ibu ayah sekalian, setiap anak yang lahir itu BIJAK. Cuma cara didikan ibubapanya yang menjadikan BIJAK itu boleh dimanfaatkan atau sebaliknya."

Analisis biometrik menyediakan maklumat untuk memudahkan ibu dan ayah. Saya menyediakan laporan analisis dan saya bimbing ibu ayah untuk memahami dan tahu cara menggunakannya. Saya juga menyediakan slot bimbingan dan motivasi terus kepada anak anda tentang bagaimana untuk berusaha menjadi insan berjaya. Ketepatan hasil analisis ini terbukti sehingga 95%.
.
Perkhidmatan kami terus ke lokasi anda. Ke tempat yang anda selesa untuk berbincang dan berfikir untuk masa depan kejayaan anak anda,InsyaAllah
.
Adakah ibu ayah berani tenung ke dalam mata anak anda dan berkata ibu ayah telah melakukan yang terbaik untuk kejayaannya?
.
Adakah ibu ayah cukup tabah untuk lakukan?
.
Sebelum ibu ayah tenung, renung dalam diri sendiri dahulu. Apakah tindakan daripada pihak ibu ayah?
Ibu Ayah sememangnya mahukan yang terbaik buat anak-anak. 














No comments:

Post a Comment