Tuesday 20 November 2018

Cara Jaga Cendawan Tiram Kelabu

Teks : Maslizatul Ayu

Cendawan Tiram Kelabu

Wangi nya umi bau cendawan ni umi,kata fatihah👱🏻‍♀️ . Pantas fatihah beri tindak balas, umi pula lupa mahu pesan tidak elok menghidu, risau ada spora bebas dari cendawa tersebut. Ambil langkah berjaga-jaga.

Bermodalkan RM3.50 bagi sebongkah cendawan dan boleh dituai selama 7-8 kali. Umi beli tiga bongkah serta perlu tambah kos penghantaran sahaja. Setiap kali beli cendawan di pasaraya,tak semua digunakan untuk masak, simpan sehingga layu jadi nya. Jadi terfikir apa kata beli bongkah cendawan dan lihat ada rezeki hidup tidak bersama kami di rumah. Sebelum ini pernah beli dengan oenjual lain, tidak hidup.

Syukur Alhamdulillah, Umi gembira anak-anak juga bahagia.. Mula lah keluar soalan yang tidak di sangka-sangka dari bibir mungil fatihah ini mengenai cendawan.  Paling kerap perlu dengar, umi.. cendawan dah keluar. Banyak nya umi. Bila boleh petik umi? Jawablah umi selagi boleh. Mujur Aina belum boleh bersoal jawab lagi. Kadang-kadang soalan anak-anak ini menambah keceriaan.

Cara menjaga nya juga, Alhamdulillah tidak renyah. Memadai jaga dari segi kelembapan,pengudaraan dan tempat simpanan yang sesuai diletakkan cendawan ini sama ada di dalam rumah ataupun di luar rumah. Tidak boleh matahari terus, cukup hanya suhu lembap sahaja. Pertumbuhan cendawan bergantung kepada persekitaran juga, ianya akan ambil masa 2-15 hari untuk cendawan keluar. Musim hujan biasanya lagi cepat keluar.

Sebab itu lah ada pepatah bagai cendawan tumbuh selepas hujan kan. Tanam sendiri baru lah faham, makin berlumba-lumba anak cendawan mahu menampakkan kewujudanya. Setiap hati pastikan sembur air di luar muncung bongkah dan letak atau selimutkan dengan tuala/kain basah.  Cendawan mampu serap sendiri air dari persekitaran.

Hasil tuaian yang pertama setelah sabar menanti. Umi siap tulis lagi nama pemilik atas bongkah cendawan. Mahu cipta rasa teruja dalam penjagaan, pembelajaraan anak-anak akan perbezaan jenis tanaman. Selepas petik cendawan, keluarkan sampai habis batang dan akar cendawan tersebut. Pastikan tiada lagi bendasing yang membolehkan pertumbuhan kali kedua nanti terbantut.

Tutup dan baringkan bongkah, biarkan ia rehat selama tujuh hari dan bersedia untuk cendawan tumbuh semula lagi dan lagi.

Alhamdulillah a’la kulli hal











#maslizatulayumenulis
#lensaAyuIlies


No comments:

Post a Comment