Sunday 18 November 2018

Aina Telan Arang Kayu😱

Teks: Maslizatul Ayu

HATI -HATI DENGAN ANTIBIOTIK

Kisah  semalam, semasa umi sibuk menyediakan makan tengahari  di pondok ayah mertua, berbekalkan dapur arang untuk persediaan memasak. Satu insiden berlaku apabila Acik Ain mendapati Aina secara tidak sengaja memasukkan arang ke dalam mulut. Umi yang ketika itu sedang menumbuk bawang dan ikan bilis lantas bangun berkejar ke arah Aina.

Terus sahaja umi dan Acik Ain bersihkan mulut dan umi keluarkan dari mulut aina sambil-sambil buat aina muntahkan kembali.Terdengar ayah mertua cakap, bagi Aina muntah semula. Risau batuk-batuk nanti asbab dari arang tersebut. Umi yang dengar pesanan ayah terus berlembut cuba muntahkan Aina, syukur Aina muntahkan kembali berbentuk lendir yang ada sedikit arang.

Tindakan pantas akan hal ini, tidak fikir panjang. Terus sahaja ambil pendekatan beri Aina habbatussauda, minyak zaitun dara, madu mint dan madu abiotik. Agar dengan bantuan itu semua, dapat me nyahkan terus kuman yang cuba-cuba untuk mengganggu antibodi anak ini.

Selain dari itu, kami sekeluarga biasanya jika ada tanda nak batuk, akan segera amalkan antibiotik dari sumber alam semulajadi seperti Habbatussauda (produk: Habasyi99), 100% madu Tualang atau madu mint (produk: Quadmeds) dan kalau pergi kedai makan, akan order air limau suam kurang gula saja.

1-3 hari, Inshaallah pasti sembuh!

BAKTERIOSTATIK & BAKTERIOSID

Banyak yang tak faham bahawa antibiotik semulajadi ni bersifat "bakteriostatik", kemudian Natural Killer dalam badan kita akan bunuh bakteria yang telah dilemahkan (statik) itu secara alami.

Berbeza dengan cara kerja antibiotik sintetik yang bersifat "Bakteriosid" iaitu merosak dinding sel, merosak mRNA, menghambat membran sitoplasma, menghambat asid nukleat dan lain-lain yang tetap juga dapat membunuh bakteria penyebab penyakit tetapi mengakibatkan KERINTANGAN ANTIBIOTIK!

Satu saat jika antibiotik sintetik tidak dihabiskan, DNA bakteria tersebut berisiko tinggi untuk replikasi menjadi lebih ganas sehingga diperlukan antibiotik yang lebih kuat untuk membunuhnya, dan sudah tentu meninggalkan kesan sampingan yang lebih buruk terhadap tubuh badan kita.

Menurut kajian, Madu Tualang mempunyai kesan antikuman, antiradang, antioksidan, antimutagenik, antitumor, dan antidiabetes, serta membantu penyembuhan luka (Sarfarz Ahmed, 2013)

Alhamdulillah, mencegah lebih baik dari mengubati. Kita ikhtiar, sakit sembuh semua nya hak Allah




.


No comments:

Post a Comment