Monday 26 November 2018

Perjalanan Bisnes Kek Cheezyleleh

Teks: Maslizatul Ayu

Sekitar tahun 2016, ketika ini mengharapkan dapat menjana pendapatan dari rumah. Usia fatihah maisarah menjengah ke usia setahun. Maka bermula lah episod cuba jaya baking kek. Tahun ini juga facebook page Azlina Ina hangat diperkatakan apabila beliau berkongsi cara mudah buat kek dan jual. Seorang insan yang tidak kedekit ilmu baking, perkongsian beliau menjadi perbualan hangat dan rezeki buat suri rumah yang mencari sumber pendapatan tapi tidak mampu untuk hadir kelas berbayar.

Kepada Allah sahaja yang saya mampu untuk panjatkan doa yang baik-baik buat cikgu Azlina Ina. Bermodalkan RM200 di tangan ketika itu, puas saya mencari kedai yang dapat beri harga yang tinggi  penjimatan. Bermula lah perjalanan Allah izinkan saya bertemu dengan kenalan satu persatu hulurkan bantuan dari segi resepi, cara membakar dan mengadun sehinggalah kedai pemborong barang-barang kek. Rezeki yang tidak disangka-sangka lagi pelanggan pertama saya adalah ibu mertua saya sendiri.

Allahuakbar, sungguh di luar jangkaan bila mana ibu mertua rasa kek cheezyleleh yang saya buat dan siap tempah lebih untuk di bawa ke tempat kerja dan beri rakan sekerja nya rasa. Di sini semua nya bermula! Permintaan semakin lama semakin memberangsangkan. Kawan-kawan ibu senantiasa ulang tempahan demi tempahan. Testimoni dari ibu dan kawan-kawan ibu, saya miat naik dan kongsi di facebook. Kawan-kawan saya dan suami pula menempah kek yang saya jual ini, Subhanallah Alhamdulillah, sujud Syukur saya akan rezeki ini.

Semasa mula-mula buat kek, saya hanya menggunakan oven 1liter hadiah kahwin yang saya terima. Ketika itu, membakar kek menjadi lama kerana hanya muat satu loyang sahaja dan tempoh pembakaran selama 10-15minit. Bersengkang mata sehingga subuh apabila permintaan tinggi. Ketika itu juga, mixer tangan jenama pensonic, sungguh makan masa untuk menyiapkan kek yang ambil masa sehingga 10-20 minit putaran sehingga gebu.

Pernah beberapa kali kawan satu ofis dahulu menempah sehingga 80peket cheezyleleh, hasil keuntungan dari tempahan ini dapatlah saya membeli oven yang besar sedikit,  tambahan loyang dan beberapa perkakasan kek. Bak kata pepatah, bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian. Syukur saya mula memahami bukan mudah untuk menggapai bintang di langit andai tidak meletakkan usaha yang bersesuaian.

Saya pernah dilamar oleh makngah, Puan Mazna untuk letak kek di kedai yang beliau sendiri cadangkan di sekitar gombak, sempat hantar untuk beberapa bulan sahaja dan atas sebab tertentu terpaksa dihentikan. Seronok kenalan dan pelanggan yang tahu ketika itu, mudah untuk mereka dapatkan sehinggalah kek dah habis, pasti masuk mesej dari pelanggan maklumkan pada saya yangt kek saya sold out, dan minta buatkan lagi. Alhamdulillah.

Kini, 2018 saya telah mempunyai pelanggan tetap dan berhajat mahu hantar ke kedai kek bagi memudahkan pelanggan untuk dapatkan bila-bila masa apabila mereka teringin akan nya. Akan tetapi saya perlu fokus dengan Aina Marissa yang baru genap setahun ini dahulu baru lah dari masa ke semasa saya akan memasang niat dan merancang strategi. Acapkali saya berdoa dengan Allah agar percepatkan apa yang terbaik buat saya.

Sepanjang saya baking, saya juga yang buat penghantaran kepada pelanggan. InsyaAllah, direzekikan saya turut memasang impian untuk melebarkan sayap bisnes kek cheezyleleh ini. Fokus saya tertumpu kepada kek vanila cheezyleleh aneka topping dan juga kek coklat hantu/lava cheezy. Mana tahu ada rezeki dapatlah saya belajar lebih lagi tentang teknik dan jenis kek lain yang boleh dipasarkan, InsyaAllah.

Ada dua jenis resepi yang saya suka buat untuk kek vanila cheezyleleh dan satu resepi bagi kek coklat hantu lava cheezy. InsyaAllah, next posting saya kongsikan resepi nya ya.










































No comments:

Post a Comment