Sunday 18 November 2018

Memori Umbut Kelapa

Teks: Maslizatul Ayu

Umbut kelapa.
Masak apa lagi yang sedap selain masak lemak ya?

Main masak-masak di pondok semalam. Tidak menjangka perah kelapa untuk dapatkan santan guna tangan kerana tiada mesin pengisar😅, terkejut budak bandar macam ayu ni.

Kalau orang lama, itu semua biasa sahaja kan. Keras di luar, lembut dan rangup di dalam. Krup krap krup krap meratah umbut kelapa mentah semalam. Selepas itu umbut kelapa di potong dan direbus seketika dengan air panas bersama sedikit garam.

Semuanya kerana mahu masak masak lemak umbut kelapa ini. Bawang besar,bawang putih dan ikan bilis yang direndam seketika dengan air ditumbuk separa halus. Biji ketumbar pula disangai kering dan ditumbuk halus.

Maka bermula lah proses memasak. Minyak panas sahaja dalam periuk, campak sahaja bahan yang ditumbuk sehingga naik bau wangi. Seterusnya masukkan santan, umbut kelapa dan sentiasa lah dikacau supaya santan tidak pecah atau lari minyak nya😉

Akhir sekali perasakan dengan garam. Aroma biji ketumbar menyedapkan lagi masak lemak umbut kelapa ini. Subhanallah, rezeki dapat bersama orang lama memasak sekali juadah yang sedap tidak terkata ini.

Rezeki pulang kampung semalam, dan kehadiran famili kak ita di kebun dapat ayu menikmati buat pertama kali. Segar dari kebun ayah mertua.

Suami kak ita mulakan sahaja memotong pokok kelapa dengan menggunakan chainsaw nya, lihat mudah sahaja kan nak potong tu. Terbayang diri sendiri yang pegang chainsaw, rasanya tak tumbang pokok tu nanti🤣

Melihat proses mendapatkan umbut ini bukan mudah. Tidak mudah itu pengakhiran nya manis sahaja kan. Sempat juga cici goreng kepah nya di atas dapur kayu api😉

Alhamdulillah. Rezeki tidak semestinya dari unsur wang ringgit, rezeki masa yang ada diluangkan bersama keluarga juga adalah rezeki.

Terima kasih ayah, ibu Saripah Jamal, adik Ipar Ain Asya Yunus dan suami Muhammad Arief Yunus atas kenangan ini🌷

Memori untuk dikenang.
#maslizatulayumenulis







No comments:

Post a Comment